Vermoeidheid te lijf II

Weet je eigenlijk wat heeft jouw lichaam nodig heeft om de motor te laten draaien? Een volle werkagenda, een levendig sociaal leven, we willen van alles en vooral niets missen. Vind je het gek dat je altijd moe bent?  Bij stress grijpen we ongemerkt al gauw naar zoet, zout en vet. Dat geeft even voldoening, maar al snel verlang je naar meer. Op de duur raakt het lichaam in de war. Je hersenen signaleren een continu gevoel van energiegebrek. Hoe zorg je voor energierijk en volwaardig eten?

 

Bron van mineralen

Magnesiumrijke voeding helpt het lichaam om de spieren te ontspannen, om suikers en koffie af te breken. Het vitaliserend mineraal magnesium heeft enorm veel  functies. Bij veel en langdurige stress kan een magnesiumtekort ontstaan. Eet daarom veel groene groenten, maar ook verschillende noten en zaden.  Natuurlijk is magnesium niet het enige mineraal dat we nodig hebben. Kruiden vormen een goede bron van mineralen en geven een extra smakelijk tintje aan het eten.

Stabiele bloedsuiker

Voor een goede gezondheid is het belangrijk om de bloedsuikerspiegel door de dag heen stabiel te houden. Langzame koolhydraten zitten in zoete aardappel, zilvervliesrijst, volkorenbrood en aardappelen in schil. Voeg andere granen aan je menu toe, bijvoorbeeld gerst, roggebrood. De voedingswaarde van deze granen is hoog, ze bevatten veel mineralen en B-vitaminen. Dat geldt ook voor boekweit, al is dat strikt genomen geen graan.

Meervoudig (on)verzadigde vetzuren

Ook vetten helpen om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden. In gezonde voeding geven we de voorkeur aan plantaardige olieen, zoals olijfolie, lijnzaadolie, druivenpitolie, etc. Roomboter met mate mag ook. Roomboter bevat veel vitamine A en vitamine D. Kokosolie bevat laurinezuur dat van nature in moedermelk voorkomt en een bacteriedodende en virusvernietigende eigenschappen heeft. Vette vis, zoals zalm en makreel, zaden en noten bevatten ook vetten die we nodig hebben om gezond te blijven. Margarine en andere bakproducten bevatten bewerkte vettten en zijn niet goed voor je gezondheid!

Peulvruchten

Eiwitten kunnen we halen uit vlees of peulvruchten. Voeg wat vaker peulvruchten toe aan een gerecht en eet wat minder vlees. Dat is ook nog goed voor het milieu. Peulvruchten bevatten veel B-vitaminen, o.a. belangrijk voor vrouwen in de overgang. Peulvruchten vinden we bijvoorbeeld in de Noord-Afrikaanse en Indiase keuken: kikkererwten, linzen, bruine en witte bonen, etc. Wist je dat groene erwten alle 8 essentiele aminozuren bevatten die we nodig hebben voor onze gezondheid?

Nu je dit weet, is het een fluitje van een cent hoe jij je voeding gaat aanpassen. Niet als een dieet maar voor altijd, omdat het ook lekker is. Welke ingrediënten gaan eruit en welke komen daarvoor in de plaats? Eet smakelijk en met plezier!

Een vermoeid lijf vraagt om een multi-target oplossing. Sta stil bij de stresssignalen van je lichaam en neem ze onder de loep.

 

Dit bericht is geplaatst in Tips. Bookmark de permalink.